Superhydrofobisk Coating : En studie som försöker minska rörfriktionsförluster med hjälp av invändig ytbehandling.

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Författare: Linus Håbecker; Victor Strömberg; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den största energiförlusten i ett rörsystem har vid flertal tillfällen bevisats vara friktionsförluster. Studien ämnar därför besvara om den typ av förluster kan minskas med hjälp av invändig behandling med superhydrofobisk coating.   Studien använder två småskaliga testanläggningar. Ett cirkulationssystem och en förenklad anläggning för friflödestest. På båda anläggningarna görs en fast installation av mätutrustning i direkt anslutning till ett 1,5m långt teströr, för att kalkylerad och uppmätt data inte skall påverkas av kringsystemen. Mätutrustning används för att kontrollera volymflöde, hastighet, temperatur och tryckfall. Insamlad data används sedan för att jämföra friktionsförluster före och efter invändig applicering av en superhydrofobisk coating.   Resultatet av studiens tester visar att den superhydrofobiska coating som använts, till skillnad från förväntat resultat, har en negativ effekt på flödet vid prövade applikationer och förlusterna ökade efter ytbehandling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)