En ”Sant” Politisk Diskussion : Om postsanning, bullshit och ramverk på sociala medier

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

Sammanfattning: Uppsatsen tog utgångspunkt i det trendiga begreppet postsanning som 2016 utsågs till årets ord av Oxford Dictionaries (BBC 2016). Trenden är till följd av den postfaktiskta epok vi, av många, påstått trätt in i. En epok där relationen till sanningen kommit att bli sekundär och där ett kommunicerande gentemot känslor och övertygelse kommit att bli desto viktigare. Ingenstans är detta mer tydligt än på sociala medier. Med kritisk diskursanalys som metod undersöktes Facebookgrupperna inte rasist men och #sverigeärfullt. Frågeställningarna som söktes besvaras var vilket innehåll dominerar i de två grupperna, vilka återkommande föreställningar ges uttryck för och vad är förgivettagna fakta i dessa grupper och hur produceras och reproduceras detta? Fokus för analysen handlande om hur ramverken på de båda sidorna skiljer sig åt i sin uppbyggnad till innehåll, men fann dem också förefalla snarlika i sina diskursiva praktiker. Här fokuserades på hur båda grupperna använder sig av postsanningar och bullshit för att bygga upp ramarna inom grupperna och för att ifrågasätta andra ramar som uppstår i motstånd till den rådande dito. Gruppernas eget existensberättigande tycks finnas i konflikten till den tilltänkta motparten som ofta beskrivs som förljugen och vilseledande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)