Return on (Influencer) Investment : En studie om företags utvärderingsprocess vid influencersamarbeten

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Dagens marknadsföring består till stor del av influencer marketing där företag arbetar med influencersamarbeten för att nå sin valda målgrupp. Trots detta råder det en ovisshet inom marknadsföringsbranschen gällande hur företag utvärderar deras influencersamarbeten. Syftet med uppsatsen är således att undersöka hur företags utvärderingsprocess utformas i praktiken. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ ansats, där fem företag med skilda arbetsmässiga relationer till influencer marketing har studerats. Resultaten indikerar att en diskrepans råder gällande hur utvärderingsprocessen ter sig mellan de olika företagen där olika faktorer har en inverkan på utformningen. Det inkluderar de översiktliga målsättningarna för ett företags influencer marketingarbete i stort, men också målsättningar som ett företag har för specifika influencersamarbeten. Vidare har konkretiseringen av målsättningar en påverkan vid valet av influencers, mätandet av return on investment samt vid hanteringen av feedback för framtida influencersamarbeten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)