Elevinflytande ­ en fråga för alla En studie av gymnasieelever och rektorers syn på elevinflytande

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att undersöka om det fanns skillnader mellan hur elever från olikagymnasieprogram såg på möjligheten till inflytande. Detta jämfördes sedan med hur rektorer såg på eleversmöjligheter till inflytande. Våra huvudfrågor under arbetet har varit: Vilken syn har gymnasieelever på sinmöjlighet till inflytande, och hur skiljer sig denna syn beroende på vilket gymnasieprogram som elevernastuderar på? Hur skiljer sig synen på möjligheter till elevinflytande mellan de båda grupperna elever ochrektorer? Samt hur skiljer sig rektorernas respektive elevernas syn på elevinflytande jämfört med den synsom förmedlas i styrdokumenten?Vi har valt att genomföra en enkätundersökning med 109 elever fördelade på två gymnasieskolor och därvalt elever från både praktiska och studieförberedande program. Även åtta rektorer från de två skolorna hardeltagit i undersökningen. Resultatet visar på vissa skillnader i hur rektorerna och eleverna ser påmöjligheterna till elevinflytande men även på likheter. Exempelvis anser båda grupperna attschemaläggning och schemabrytande aktiviteter är de områden där eleverna har minst inflytande. Samtidigtär arbetssätten under lektionerna ett område där både elever och rektorer verkar anse att det finns storamöjligheter till elevinflytande. Vi ser även att eleverna på de praktiska gymnasieprogrammen generellt settverkar anse sig ha större inflytande jämfört med elever på studieförberedande inriktningar. Den vagabeskrivning av elevinflytande som ges i styrdokumenten kan vara en möjlighet för skolorna att utforma sinegen modell för inflytande så att den passar den enskilda skolan.För läraryrket innebär vårt resultat en möjlighet att synliggöra skillnader i hur elever ser på sinamöjligheter, jämfört med vad rektorerna tror att eleverna tycker. Undersökningen kan ses som ensprångbräda för vidare diskussioner där man kan dela erfarenheter och tillsammans sträva efter en högregrad av inflytande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)