Förmåners roll i att attrahera och behålla medarbetare : En kvalitativ studie ur ett ledningsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med studien är att utifrån ett ledningsperspektiv se om det går att urskilja olika kategorier av förmåner som organisationen erbjuder och även få kunskaper om på vilket sätt organisationen synliggör vilka förmåner de har till sina anställda. Vidare är syftet att undersöka och få en förståelse för om organisationen blir attraktiv för att de erbjuder förmåner till sina potentiella och redan existerande medarbetare. Frågeställningarna som studien besvarar är: ”Går det att urskilja olika kategorier av förmåner som organisationen erbjuder?”, ”På vilket sätt väljer organisationen vilka förmåner de ska synliggöra?” samt ”Blir organisationen attraktiv genom att erbjuda förmåner?”. Konkurrensen om medarbetare med rätt kompetens blir allt tuffare på arbetsmarknaden vilket gör att det inte längre räcker med att erbjuda medarbetare hög lön. Många potentiella och redan existerande medarbetare förväntar sig att arbetsgivaren ska ge dem förmåner vilket är anledningen till att vi valt att undersöka förmåners roll i att attrahera och behålla medarbetare. Den teoretiska referensramen består av teorier om employer branding, förmåner och ett flertal motivationsteorier som kan kopplas till förmåner. Genom åtta kvalitativa intervjuer med representanter från ledningen som arbetar med förmåner samlades empirisk data in för studien. Analyskapitlet har delats upp i de tre delarna: ”Förmåners olika karaktärer”, ”Synliggörandet av förmåner” och ”Attrahera och behålla medarbetare genom förmåner”. De förmåner som erbjuds är dels förmåner enligt Skatteverkets definition exempelvis friskvårdsbidrag och gällande dessa förmåner finns enligt respondenterna stora begränsningar att ta hänsyn till. Dessutom erbjuder respondenterna övriga förmåner som inte betraktas som förmåner i den klassiska bemärkelsen exempelvis karriärmöjligheter. En del förmåner har respondenterna själva reflekterat över medan andra förmåner är oreflekterade. De visar sig även att det finns vissa förmåner som enligt respondenterna är värda att kommuniceras ut till medarbetare och andra inte. Det visar sig att respondenterna anser sig bli attraktiva arbetsgivare genom att erbjuda förmåner i samma nivå som sina konkurrenter. Dessa tre delar belyser förmåners roll i att attrahera och behålla medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)