Elevers syn på ergonomi inom idrott och hälsa : En kvantitativ studie på gymnasieelever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Förberedes elever i idrott och hälsa 1, som studerar yrkesförberedande eller studieförberedande program till ett livslångt lärande inom ergonomi med syfte att förebygga arbetsskador? Tidigare forskning poängterar ett samband mellan utbildning och ergonomi vilket kan förebygga arbetsskador. Skolinspektionens granskning beskriver hur ergonomiundervisning på gymnasieskolor är bristfällig, där eleverna inte ges möjlighet att utveckla ett sammanhang och helhetsperspektiv i deras framtida yrke. Syftet med studien är att undersöka om eleverna uppfattar att de får med sig tillräckliga kunskaper om ergonomi för sitt vidare yrkesval som kan hjälpa dem att förebygga arbetsskador. Undersökningen är av kvantitativ karaktär och bygger på en enkät med två öppna frågor och tio kryssfrågor. Undersökningen har genomförts på 168 elever i södra Sverige.   Utifrån resultatet har ett antal slutsatser dragits. Resultatet visar en väsentlig skillnad mellan de olika programinriktningarna, där de studieförberedande programmen har lägre kunskap kopplat till ergonomi. Till skillnad från de yrkesförberedande programmen som ges möjlighet att utveckla en helhetsbild för ergonomi kopplat till deras framtida yrkesval, genom mer undervisningstid och varierande samt anpassad undervisning. Vidare slutsats som dragits är att antalet undervisningstimmar inte matchar Skolverkets kursplan för idrott och hälsa 1, där begreppet synliggörs i ämnets centrala innehåll, förmågor samt kunskapskrav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)