Tro, vetenskap, undervisning och intelligent design : Intelligent design och didaktik – analys av läromedel inom religionsämnet för gymnasiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Andreas Signell; [2014]

Nyckelord: Intelligent design; didaktik; vetenskap; religion;

Sammanfattning: Den här uppsatsen handlar om rörelsen intelligent design, som tror att en intelligent skapare ligger bakom stegen i evolutionen. På så vis blir inte evolutionen en slumpmässig sak, utan en sedermera intelligent designad evolution. Den här intelligenta skaparen är med andra ord Gud. Uppsatsens ämnar  undersöka intelligent design och gymnasieskolan, närmare bestämt hur ID korrelerar med didaktik. Rent konkret är syftet med uppsatsen att se hur man i de centrala didaktiska frågeställningarna bemöter intelligent design i religionsläroböcker på gymnasial nivå. De fyra frågeställningar uppsatsen utgår ifrån är följande : Vilken tyngd och utrymme får intelligent design i undervisningsmaterialet? Hur beskrivs intelligent design i jämförelse med hur bibelns skapelsetro eller kreationism framställs? Kan idén om intelligent design inspirera elevernas intresse och frågor om religion och tro? Varför ska man undervisa om intelligent design? För att besvara dessa frågor består huvuddelen av uppsatsen av ett litteraturstudium med hermeneutisk inriktning av tre läroböcker på gymnasialnivå. I bakgrunden tas även grundläggande information och historik om intelligent design upp. Av materialet som studeras kan jag dra slutsatsen att intelligent design får en relativt liten roll i undervisningsmaterialet och att intelligent design ofta sammanställs med kreationism. Förslag ges på hur intelligent design kan inspirera eleverna till intressanta diskussioner i ämnet religionskunskap genom att  erbjuda ett tredje perspektiv, en blandning av vetenskap och tro som kompletterar varandra. Utifrån detta och andra argument ges goda orsaker för att undervisa om ID i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)