En kvantitativ enkätstudie omden pedagogiska måltiden iförskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Katarina Bergsman Hallne; Gunilla Rensmo; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Måltiden i den svenska förskolan innebär ett tillfälle för barn och förskolepersonal att umgås och samtala med varandra medan de äter tillsammans. Det är även ett tillfälle att lära barn om mat och hälsosam kost. Tidigare forskning tyder på att pedagogiska måltider är ett vanligt inslag i verksamheten men att förskolepersonalen upplever att de saknar kunskap om kostråd. Syfte: Vad innebär den pedagogiska måltiden för förskolepersonalen? Känner personalen till Livsmedelsverkets broschyr ”Bra måltider i förskolan” och på vilket sätt används riktlinjer och kostråd i den pedagogiska måltiden i förskolan i Sverige? Metod: Förskolepersonal (n=230, 98 % kvinnor) som genomgick kompetenshöjande uppdragsutbildning svarade på en enkät om den pedagogiska måltiden i förskolan och riktlinjer för den. Enkäterna distribuerades och samlades in i samband med utbildningstillfällen i Uppsala, Norrtälje, Upplands-Bro, Botkyrka och Nacka. Resultat: Enkätsvaren visar att en pedagogisk måltid ses av förskolepersonal främst som ett tillfälle att lära barnen det sociala samspelet och att som vuxen agera förebild. Det är även tid för reflektioner och samtal utifrån barnens funderingar. Under måltiden inspireras även barnen till att utforska smaker och olika livsmedel. Hälften av de tillfrågade kände till Livsmedelverkets broschyr ”Bra måltider i förskolan” men många var osäkra på hur dessa kostråd kunde användas under den pedagogiska måltiden. Slutsatser: Förskolepersonalen förmedlar en mångfacetterad bild av vad den pedagogiska måltiden i förskolan innebär. De förknippar den främst med social samvaro och tillfälle till samtal. Under den pedagogiska måltiden är det få som uttrycker att de använder sig av de kostråd som finns i Livsmedelsverkets broschyr.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)