Att tänka kreativt i matematik : Om hur olika resonemang uppmuntrar lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Författare: André Wikman; [2015]

Nyckelord: Memorera; algoritm; hinder; utmaning; strävan;

Sammanfattning: Klassrummet är den plats lärare och elever tillsammans lär sig kunskaper om matematik. En viktig del i klassrummen är undervisningens matematikuppgifter, uppgifterna som skapar ett utmanande hinder och engagerar eleverna att sträva mot ett lärande. Denna studie sker i anslutning till LICR-projektet vid Umeå universitet och syftar till att öka förståelsen för relationen mellan elevers lärande och vilken resonemangstyp elever använder när de löser matematikuppgifter designade så att eleven använder antingen algoritmiskt- eller kreativt resonemang. Studien använder en jämförande analys för att beskriva datamaterialet. Empiriskt visar studien att elever som utför matematikuppgifterna som prövar algoritmiskt resonemang lyckas signifikant bättre under träning än elever som utför matematikuppgifter som prövar kreativt resonemang. Under test gäller motsatsen och elever som tränat med matematikuppgifter som prövar kreativt resonemang presterar bättre än de som prövats på algoritmiskt resonemang. Det finns ett samband mellan elevers lösningsfrekvens och deras kognitiva förmåga under test oavsett vilka matematikuppgifter de tränat på. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)