Musik för livet – En kvalitativ studie förskollärares syn på musik i förskolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Jenny Svensson; [2011]

Nyckelord: musik; sång; förskola; förskollärare; förskollärar;

Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskollärare arbetar med musik och hur de ser på sitt arbetssätt. I studien ingår en kvalitativ undersökning där samtalsintervjuer med fyra utbildade förskollärare i Göteborg delger resultat om hur dessa arbetar med musik i förskolan och hur de använder det som ett pedagogiskt verktyg. Resultatet visar att förskollärarna i studien arbetar mycket med musik med många olika infallsvinklar. Samtliga är utbildade före 001 och har fått musik i sina utbildningar. Jag har utgått från följande forskningsfrågor:  Varför anses musik vara viktigt i förskolan?  Hur arbetar förskollärare med musik i förskolan?  Vad har förskollärare för förhållningssätt till musik som ett pedagogiskt verktyg? Förhoppningen är att intervjupersonernas arbete kan inspirera andra gamla och nya pedagoger till ett öppnare förhållningssätt gentemot musik och vad det kan användas till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)