Critical literacy i de första skolåren : En litteraturstudie om hur ett critical literacy perspektiv i undervisningen kan möjliggöra för utvecklingen av elevers läsförståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Sanna Arvidsson; Beatrice Bogren; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna litteraturstudie behandlar hur elevers läsförståelse kan utvecklas genom att arbeta utifrån ett critical literacy-perspektiv i relation till vetenskapliga teorier om lärande. Studien beskriver hur olika metoder och arbetssätt samt lärares förhållningssätt möjliggör elevers utveckling av textarbete med utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Syftet är att undersöka forskning som rör elevers läsförståelse samt vilka förmågor eleverna i årskurs F-3 utvecklar genom att arbeta med läsförståelse med utgångspunkt i critical literacy-praktiker. Studiens vetenskapliga material har samlats in via internetbaserade söktjänster och därefter bearbetats, kategoriserats och analyserats. Urvalet består av doktorsavhandlingar och tidskriftsartiklar. Resultatet visar att elever idag många gånger blir undervisade i hur de ska tänka, de är vana vid att få tankar och idéer undervisade och ges inte lika mycket tid till egen reflektion. I dagens samhälle finns det ett behov av att skapa egna tanka och åsikter och tankar  om skeenden i vår omgivning. Det framkommer också att elever kan utveckla förmågor som att skapa en egen åsikt, bli medvetna om den aktuella kontext som diskuteras, samt lära sig hur man tillsammans kan läsa och diskutera problem. Studiens slutsats är: Genom att ha ett critical literacy-perspektiv i undervisning ges eleverna en möjlighet att lära sig analysera, värdera och kritiska granska det stora informationsflöde de kommer möta genom livet.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)