Läsundervisning : Lärarnas metoder

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND:Ute i verksamheten kan man se att pedagogiken ofta utgår från Vygotskijs språksyn, vilkenhandlar om att eleverna lär sig bäst när de själva är aktiva. Detta har sin grund i detsociokulturella perspektivet på lärande, som betonar att lärandet sker i samspel med andramänniskor. Vygotskijs teori visar sig på olika sätt ute i verksamheten. Exempelvis belysesdenna när pedagoger pratar om att läsningen måste vara meningsfull och engagerande, samtatt eleverna bör marineras i läsning. Den visar sig också i olika läsmetoder, som får framdenna meningsfullhet. Till exempel är reflekterande efter läsning en användbar läsmetod,vilken får eleverna att tänka till om det lästa. Detta gör också att läsningens fokus blir påförståelsen. Metoden högläsning är en annan läsmetod som också är viktig. Tack vare dennakan eleverna höra hur språket är uppbyggt och även bli motiverade till läsning.SYFTE:Vårt syfte är att undersöka i vilken utsträckning några lärare uppger sig arbeta med olikaläsmetoder. Undersökningen syftar också till att belysa på vilka grunder dessa lärare säger siggöra sina val av läsmetoder.METOD:Vi har använt oss av två datainsamlingsmetoder. Den första har en kvantitativ prägel och ärett läsprotokoll, vilket vi har tagit fram själva. Den andra är en kvalitativ intervju.RESULTAT:De läsmetoder som undersöktes användes i olika stor utsträckning bland lärarna. Metodenhögläsning användes ganska ofta, där ett motiv var att eleverna skulle få höra språket talas.Samtliga lärare fokuserade på att eleverna skulle utveckla en god läsförståelse samt hade envariation av olika texter i sin läsundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)