Hur uppfattar hälso- och sjukvården lean? : Skillnaden i uppfattning mellan hälso- och sjukvårdsledningen mot den vårdskapande delen av hälso- och sjukvården

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Lean inom sjukvården är en av flera olika verksamhetsutvecklingsstrategier som de senaste decennierna har gjort sitt intrång inom svensk sjukvård. Lean syftar till att effektivisera verksamheten genom att minska på de slöserier som finns inom verksamheten. Den bygger på att hela organisationen ska jobba med samma filosofi. En del i detta är att de anställda tolkar lean på samma sätt genom hela organisationen. Detta examensarbete syftar till att undersöka skillnaderna mellan hur tre olika hierarkiska grupperingar (vårdskapande medarbetare, första- och andra linjens chefer och verksamhetsutvecklare/högre chefer) inom hälso- och sjukvården uppfattar lean. Detta har skett genom att genomföra 55semistrukturerade intervjuer med anställda inom svensk hälso- och sjukvård. Ledningen tenderar att ha ett större helhetsperspektiv i hur de uppfattar lean inom sjukvården än vad vårdskapande personal har. Dessutom menar ledningen att lean inom sjukvården ska ge bättre patientflöden mellan enheterna medan vårdskapande personal i större utsträckning menar att den allmänna vårdkvaliteten ska förbättras. Samtidigt har även ledningen en bättre uppfattning om vad lean handlar om. Flera av vårdskapande personalen har ansetts ha så dålig uppfattning om lean att det kan anses vara ett problem för verksamheten. Det rekommenderas vidare utbildning samt kommunikation om vad som är viktigt i deras organisationer. Även en större fokus på långsiktighet är att önska om lean inom sjukvården ska fungera även i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)