Opinion Shopping : Förekommer det bland svenska företag och revisorer?

Detta är en Magister-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Sammanfattning: Ett företags finansiella rapporter och interna system ska granskas oberoende av en revisor och granskningen ska utmynna i en revisionsberättelse. För företag är det värdefullt att erhålla en ren revisionsberättelse då en oren skapar bekymmer för företaget, i form av misstro mot det från utomstående intressenter. Ämnet opinion shopping berör frågan om det är möjligt för företag att ”byta sig till” en önskvärd revisionsberättelse, och knyter samman dels företags incitament för att byta sig till en önskvärd revisionsberättelse samtidigt som det ifrågasätter revisorernas oberoende och revisionskvaliteten. Tidigare studier om opinion shopping har visat att motivet till det finns, men de flesta studier har kommit fram till att försök till opinion shopping misslyckas och efterföljande revisorer agerar oberoende. Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns indikationer att opinion shopping förekommer i Sverige. Ämnet har studerats främst i USA och på grund av skillnader mellan länderna är det intressant att undersöka den svenska revisionsmarknaden. För att uppfylla syftet har revisionsberättelser studerats hos 437 företag som bytt revisorer under åren 2000-2008 och 437 företag som inte bytt revisorer. Med hjälp av en kvantitativ metod bestående av statistiska tester granskas påverkan av oberoende variabler på den beroende variabeln, revisionsberättelsens utformning första året den nye revisorn skriver under revisionsberättelsen. Resultatet av studien visar att försök till opinion shopping kan förekomma i Sverige. Dock visar djupare analyser att det inte finns bevis för att det går att lyckas med opinion shopping på den svenska revisionsmarknaden. Vår studie kommer alltså fram till att motiv till opinion shopping kan förekomma bland svenska företag men möjligheten för framgångsrik opinion shopping är väldigt liten.             

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)