Föräldrars uppfattningar kring inskolning i förskolan : en kvantitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BakgrundArbetet beskriver relevansen av en god anknytning vid inskolning i förskolan. Samverkan diskuteras och vi fokuserar på relationsskapande mellan familj och förskola. Texten redogör även för föräldrars möjlighet att påverka förskolans verksamhet. En definition av hur en inskolning kan gå till utifrån två skilda modeller beskrivs. De teoretiska utgångspunkterna som använts i studien är det sociokulturella perspektivet som fokuserar på individens sociala utveckling som sker i interaktion med andra individer samt ramfaktorteoretiskt tänkande som begränsar eller lyfter olika ramfaktorer i verksamheten.SyfteMed studien vill vi få inblick i föräldrars uppfattningar kring inskolning samt upplevelser av möjlighet till inflytande och delaktighet i samband med inskolning.MetodSom metod har vi använt oss av en enkät. Studien är kvantitativ med delvis kvalitativ analys i form av en öppen fråga. Undersökningen genomfördes på tre förskolor i Västsverige. Enkäten lämnades ut till 58 föräldrar varav 41 föräldrar besvarade enkäten.ResultatI resultatet redovisas föräldrars upplevelser av inskolning i förskolan. Det framkom att föräldrar efterlyste mer samverkan och möjlighet att påverka upplägget innan inskolningen påbörjades. Föräldrar värdesatte den fysiska kontakten och efterfrågade hembesök och föräldramöte inför inskolning. I en jämförelse mellan två inskolningsmodeller synliggjordes skillnader mellan föräldrars positivt upplevda känslor i påståendefrågorna: jag kunde lita på pedagogerna samt jag kände mig betydelsefull. Utifrån påståendefrågorna bidrar studien till ny forskning som visar att föräldrar som upplevt olika inskolningsmodeller lyfter den föräldraaktiva inskolning som mest fördelaktig ur ett föräldraperspektiv. Vidare ansåg föräldrarna inskolningen som betydelsefull ur ett trygghetsperspektiv för föräldrarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)