Skriftlig information i förskolan. Varför och vilket sätt? : Den skriftliga informationens värde i förskolans värld.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Studiens syfte är att ta reda på vilken typ av information som vårdnadshavarna får från förskolan, syftet med den och på vilket vis informationen tolkas. Insamling av empiri är gjort med hjälp av tre metoder: intervju, enkät och analys av text. Resultatet visar att vårdnadshavare och pedagogers syn på skriftlig information skiljer sig avsevärt. Vårdnadshavarna ser på skriftlig information som en länk till barnets vardag i förskolan och är tacksamma för all information de får. Pedagogerna ser på skriftlig information som opersonlig och tidskrävande. Undersökningen visar att det finns många olika former för skriftlig information: digitala bloggar, informationsbrev och veckoöversikter är bara några exempel. Undersökningen visar också att pedagogerna använder texterna till att positionera sig i förhållande till vårdnadshavarna och lyfter även hur sociala och kulturella kontexter påverkar vad vi skriver och hur vi förväntar att andra tolkar texten. Undersökningen konkluderar med att pedagogerna har ett stort ansvar för att anpassa informationen så att fler vårdnadshavare kan vara delaktiga i förskolans verksamhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)