Matematiklärares val av programmeringsuppgifter : En tematisk analys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Sedan läsåret 2018/2019 ska matematiklärare använda programmering som en problemlösningsmetod inom vissa kurser i ämnet matematik på gymnasiet samt i grundskolans senare år eftersom det finns i det centrala innehållet i kursplanerna. I grundskolans senare år är det i ämnena teknik och matematik där programmering ska ingå.Studiens syfte är att sammanställa på vilket sätt och inom vilka ämnesområden i matematiken som matematiklärare skapar programmeringsuppgifter för elever som går i grundskolans senare år eller gymnasieskolan. Studien har två frågeställningar. En av frågeställningarna är ”Inom vilka matematiska ämnesområden skapar matematiklärare uppgifter, är elever ska använda programmering som en lösningsmetod”. Den andra frågeställningar är ”Hur utformar matematiklärare uppgifter, där eleverna ska använda programmering som en problemlösningsmetod”.Metoden är en tematisk analys som är en kvalitativ metod, där tjugosju programmeringsuppgifter har undersökts utifrån frågeställningarna. Urvalet består av ett bekvämlighetsurval. Resultatet och analysen tyder på att lärarna skapar uppgifter där eleverna får möjlighet att på något sätt arbeta med en programkod eller det matematiska innehållet i programmeringsuppgiften i syfte att utveckla sin problemlösningsförmåga. Resultatet tyder på att ämneslärare skapar programmeringsuppgifter inom olika ämnesområden, men två matematiska ämnesområden var mer representerade än de andra. De två ämnesområdena är geometri och algebra. Slutsatsen är att alla lärare, förutom två, är förtrogna med att skapa programmeringsuppgifter där eleverna får möjlighet att utveckla deras problemlösningsförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)