Är skolan brottsförebyggande? ­ en explorativ studie om samverkan kring ungdomskriminallitet i skolan.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Marie Aregius; Helen Karlsson; [2007]

Nyckelord: samverkan; brottsförebyggare; lärare;

Sammanfattning: Vi kommer att på ett explorativt sätt beskriva hur skolans ledning, lärare och polis samverkar i sina insatserrörande brottslighet i skolan och de faktorer som de berörda parterna anser ha betydelse för att människorutvecklar ett brottsligt beteende. Studien har även syftet att undersöka om rektorer och lärare identifierar sig medden brottsförebyggande rollen och vad det i sådana fall kan innebära.Våra frågeställningar är:· Hur upplevs samverkan mellan skolledning, lärare och polis ?· Ser rektorer och lärare sig som brottsförebyggare och hur påverkas deras yrkesroll av detta?· Vilka erfarenheter har rektorer och lärare av att anmäla brott?Denna explorativa studie bygger på kvalitativa intervjuer med samanlagt åtta personer inom skolan och polis.Som teoretisk bakgrund redogör vi för Travis Hirschis teori om kontroll genom sociala- band ochstämplingsteori samt övrig forskning som vi har hittat inom detta ämne varav Jerzy Sarneckis bok Skolan ochbrottsligheten (1987) är betydelsefull.Resultatet visar att både rektorer, lärare samt poliser skulle vilja ha en samverkan eller utöka den de redan har.Alla ser sig som brottförebyggare och ser egentligen inga problem med detta utom att eleverna kanske inteanförtror sig till skolans personal om de blir medvetna om denna roll. Alla anser att skolan ska spegla samhället iövrigt och att därför anmäla på ett tidigt stadium bara kan vara en fördel då man kan fånga upp elever som harhamnat i brottsliga banor. Att även uppmärksamma skolk och att försöka engagera föräldrar mer i skolan stårväldigt högt på skolornas prioriteringslista som brottsförebyggande arbete.Läraryrket har många olika roller, även en som brottsförebyggare. Detta är tydligt då man läser läroplanen ochdetta nämner även de lärare som vi har intervjuat. Detta har en betydelse för läraryrket då man inte längre kanräkna med att undervisa i sitt ämne utan också fungera i andra roller kring verksamheten i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)