Hur arbetar man med drama i grundskolans tidigare år?

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:SyfteSyftet med detta arbete är att beskriva och undersöka om och i så fall på vilka sätt pedagoger i grundskolanstidigare år använder sig av drama i sin undervisning. Dessutom undersöks vilka åsikter samt föresatser sompedagogerna har när det gäller drama och gestaltning som en alternativ inlärningsmetod utifrån teorier ominlärning och dramapedagogik, samt deras inställning till lek och lärande i skolan. Detta eftersom det iläroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94, står skrivet att elever skall få pröva och utveckla olikauttrycksformer under sin bildningsgång. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och formskall vara inslag i skolans verksamhet.MetodDatainsamlingen bestod av fallstudier, dessa grundar sig på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer.Pedagogerna som intervjuades var fem till antalet och var verksamma i grundskolans tidigare år. Frånförskoleklass upp till skolår 6.ResultatI korthet kan nämnas att undersökningen visade att drama förekommer i undervisningen för grundskolanstidigare år bland dem som intervjuades, detta sker i olika former och syften. I analysen av intervjusvarenframkom det att pedagogerna bland annat använde sig av rollspel, charader, dramalekar, lekar,handdockor/dockteater, i trygghets- och värderings övningar samt att de utgick från litterära texter som sedaneleverna fick gestalta på olika sätt. I de fem pedagogernas resonemang kan man utläsa att de är eniga om attdrama och gestaltning är betydelsefullt både när det gäller på individ- och på gruppnivå, dels för att stärkaindividens självkänsla och självförtroende men också för att stärka gruppkänslan och för att utveckla empati förandra medmänniskor. Samtliga pedagoger lyfte upp betydelsen om att använda en variation av olika arbetssättför att ge eleverna olika ingångar till kunskapsinhämtning, eftersom alla barn lär sig på olika sätt. De menar attdrama och gestaltning kan vara ett sätt att nå insikter i sin kunskapsinhämtning.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)