Oändliga möjligheter eller endast svårigheter? En kvalitativ enkätundersökning om genuspedagogers arbete

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka genuspedagogers praktik och upplevelse av sitt arbete. Metoden som används är en kvalitativ enkätundersökning och undersökningsgruppen utgörs av utbildade genuspedagoger i förskola, grundskola och gymnasium. Studien skrivs ur ett socialkonstruktivistiskt intersektionellt feministiskt perspektiv. Resultatet visar att det finns lika många genuspedagogiska inriktningar som det finns genuspedagoger. Detta till trots kan vissa gemensamma mönster urskiljas. Genuspedagogerna i studien arbetar överlag främst med den sociala kategorin genus, men även med etnicitet, sexualitet och klass. Det genuspedagogiska arbetet är företrädesvis riktat mot andra pedagoger i form av utbildning i genusvetenskap, handledning och observation av pedagoger i interaktion med barn och elever. Genuspedagogerna ser förvisso många möjligheter i arbetet men svårigheterna överväger. En möjlighet är att den kommunala ledningen eller rektorn satsar på genuspedagogik. Samtidigt uppger många av genuspedagogerna att ledningen inte satsar på genuspedagogik, vilket försämrar genuspedagogernas möjligheter att bedriva ett genuspedagogiskt arbete. En annan svårighet som lyfts av genuspedagogerna är pedagogers personliga motstånd mot genusvetenskap. Dessa svårigheter ska ses i förhållande till de nationella läroplanerna och lagar som ger tydliga incitament för förskolan och skolan att arbeta med jämställdhet och likabehandling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)