Professionen som digitaliserade och försvann?
Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka kompetenser som anses viktiga för en revisor att besitta och utifrån Det dubbla greppet analysera hur den teknologiska utveckl-ingen i revisionsbranschen har påverkat revisorns kompetenser. Metod: För att undersöka syftet har en intressentanalys genomförts. Denna har genomfört med hjälp av kvalitativa och semi-strukturerade intervjuer med sex olika intressentgrupper. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen utgår från Det dubbla greppet som säger att teknologisk utveckling tenderar att försämra en professions yrkeskunskap samt en litteraturgenomgång av tidigare forskning kring vilka kompetenser som anses viktiga för revisorn. Empiri: Det empiriska materialet består av totalt 14 intervjuer med sex olika intressenter. Fem intervjuer med juniora revisorer, två interjuver med seniora revisorer, en intervju mer en HR-ansvarig, två intervjuer med akademin, en intervju med Revisorsinspektionen samt tre intervjuer med klienter. Resultat: Uppsatsen kommer fram till att det finns ett antal kompetenser som anses vara viktigare än andra inom revisionsyrket. Social kompetens är ett exempel på en kompetens som sticker ut. Vad det gäller den teknologiska utvecklingens påverkan på revisorernas ana-lytiska förmåga så kan uppsatsen än sålänge inte påvisa en förändring men kan konstatera att yrket blivit bredare och därmed kräver en bredare kompetensprofil.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)