Erfarenheter från åldershomogen och åldersblandad organisationsform Intervjustudie med 14 lärare i skolår F-5

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med studien är att utifrån intervjuer med lärare på två skolor, inom samma sociala upptagningsområde, geen jämförande bild av deras erfarenheter ifrån åldershomogen respektive åldersblandad verksamhet i de tidigaskolåren (F-5). Studien gör inte anspråk på att utse den vinnande organisationsformen, utan intresset liggersnarare i att ta reda på vad lärarna ser för möjligheter och svårigheter inom de båda organisationsformerna.Forskningsfrågan är: Vilka pedagogiska och sociala aspekter väljer lärarna att framhålla när de resonerar kringåldershomogen respektive åldersblandad organisationsform?I studien används en kvalitativ intervjumetod där 14 verksamma lärare delger sina erfarenheter frånåldershomogen respektive åldersblandad organisationsform. Frågeguiden var indelad i huvudfrågor som följdesupp utifrån lärarnas resonemang. Därefter transkriberades intervjuerna och materialet analyserades i omgångarför att slutligen sammanställas i de områden som frågeställningen omfattade, pedagogiskt och socialt perspektiv.Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från den sociokulturella teorin.Resultatet av studien visar att olika synvinklar lyfts fram inom samma områden, men värderas av lärarna inomde båda organisationsformerna på olika sätt. Gemensamt framhåller lärarna i de båda organisationsformernadock att företeelser kan ses ur olika perspektiv beroende på vilken elev eller situation som avses.Betydelsen studien har för läraryrket är insikten om vikten av att vara en reflekterande lärare. Därmed gesförutsättningar för att kunna se och lyfta fram det som är positivt i en organisationsform, samtidigt som manmåste vara medveten om de svagheter och svårigheter som denna kan föra med sig. Ingen organisationsform äroptimal för alla elever, men lärare kan göra det bästa för varje elev genom att se dess förutsättningar och behovfrån olika perspektiv. Kanske är det, som många av lärarna påpekar, innehållet i undervisningen som är detviktiga?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)