Förbättring av den internt bristande kommunikationen inom Anticimex med fokus på kundtjänstavdelningen i Sollentuna

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

Sammanfattning: Dagens omvärldsförhållanden ger oss nya förutsättningar till kontinuerligt förändringsarbete. Nyckeln till ett lyckat förändringsarbete är att anpassa verksamheten efter de nya förutsättningarna där förändringar ses som möjligheter istället för risker. En kontinuerlig strävan efter förbättring i kombination med vilja kan skapa ytterligare tillfällen för kvalitetsutveckling. Anticimex är ett internationellt serviceföretag som arbetar med skadedjurskontroll, fuktkontroll, matsäkerhet, brandskydd och husbesiktningar. Kundtjänstavdelningen på kontoret i Sollentuna lyfter att företaget idag lider av en internt bristande kommunikation. Syftet med examensarbetet är att fokusera på grundorsaker till den bristande kommunikationen samt hur berörda moment kan effektiviseras. Utifrån ett kvalitetsmässigt perspektiv kommer studien att redogöra förbättrings-och implementeringsförslag rörande det bristande problemområdet. Utförd fallstudie har genomförts tillsammans med samtliga medarbetare inom kundtjänstavdelningen som respondenter. Utefter respondenternas utsagor har teori som berör offensiv kvalitetsutveckling, kommunikation, förändringsarbete samt motivation redogjorts för att utveckla analysens innebörd. Resultatet visar på att det överväldigande informationsflödet beror på lednings sätt att förmedla ut informationvia intranätet som även är kopplat till forum och mail. Intranätets överväldigande informationsflöde i samband med en otydlig struktur bidrar även till att information går miste där väsentliga förändringar kan påverka medarbetarnas arbetsuppgifter samt kundernas upplevelse. Fallstudiens slutsats är att Anticimex är i behov av en förändring rörande intranätets utformande. Att avgränsa informationsutskick till enbart de parter som berörs kan skapa en större tydlighet för medarbetarna på kontoret. En bra igångsättande tackling på problemet kan även vara att införa avdelningsmöten på lokalnivå. Anställda inom kundtjänstavdelningen kan då gemensamt diskutera frågor rörande otydligheter eller förändringar där informationsflödet blir tydligare. För en helhetslösning krävs åtgärder på ledningsnivå rörande intranätets utformande med ett mer avgränsat utskick.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)