Konsumtionsbeskattning av elektronisk handel - En komparativ studie av systemen i EU och USA

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Författare: Hans Gustafsson; Henrik Friberger; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Resumé: Uppsatsen behandlar konsumtionsbeskattning av elektronisk handel. Syftet med uppsatsen är att beskriva de konsumtionsskatterättsliga problem som kan uppstå till följd av e- handelns karaktär samt om och i så fall hur man avser att lösa dessa problem. Vilka problem kommer att uppstå på grund av att företag blir mer lättrörliga och på ett enkelt sätt kan sälja sina produkter till näringsidkare och konsumenter runt om i världen? Hur skall de olika nationella skattemyndigheterna kontrollera att reglerna efterföljs? Vilka möjligheter finns att driva in mervärdesskatten över nationsgränserna? Kommer karaktären och skattesatsen för varor och tjänster påverkas av att de levereras digitalt? Perspektivet är såväl nationellt som internationellt och då utvecklingen är just i sin linda behandlas lagstiftningen ur både ett de lege lata och ett de lege ferenda perspektiv. Internationellt koncentrerar vi oss framförallt på EG:s regelverk och OECD:s riktlinjer samt de förslag till förändringar som dessa planerar att genomföra. Även amerikansk rätt på konsumtionsskatteområdet kommer att behandlas. Uppsatsen är till stor del en komparativ studie av världens två största marknader EU och USA. Områden som är centrala i uppsatsen är klassificeringen av elektroniskt levererade produkter samt om dessa produkter skall beskattas och i så fall var och hur. Centralt är också hur beskattningen inom EU och USA överensstämmer med de internationella riktlinjer som har lagts upp för den elektroniska handeln. Uppsatsen behandlar främst elektroniskt levererade produkter (d v s produkter som levereras digitalt över nätet) men när det är av intresse för uppsatsens problemområde tas också hänsyn till fysiskt levererade produkter. Sökord: Mervärdesskatt, moms, konsumtionsskatt, elektronisk handel, digitaliserade produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)