Motivation och lärande inom telekombranschen : En kvalitativ studie om säljares motivation och lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Isak Van Der Meiden; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka säljare inom telekombranschens uppfattningar kring motivation samt lärande i arbetet. När syftet var fastställt så bestämdes tre frågeställningar: Hur uppfattar säljarna att de motiverar sig till arbetet? Uppfattar säljaren att han/hon har möjligheter till lärande i företaget? Vad har säljarna för förutsättningar till lärande i företaget? För att besvara frågeställningarna genomförde jag fem kvalitativa intervjuer med säljare inom telekombranschen. Genom den kvalitativa metoden har jag har möjlighet att gå in mer på djupet på intervjupersonerna och fått tagit del av deras tankar och åsikter. Studien tar hänsyn till tidigare forskning och teoretiska ramverk som jag valt ut efter vad jag fann relevant till min studie. Slutsatsen av resultatet och analysen visade att säljare främst motiverar sig till arbetet genom trygghet till arbetet, möjligheten till utveckling och lärande i företaget samt deras provisionslön. Lärandet i arbetet inom telekombranschen visade sig ske till största del genom ett sociokulturellt lärande, alltså lärande som sker i interaktion med sin kollega på arbetsplatsen. Avslutningsvis förs en diskussion kring bidrag och begränsningar med min studie samt förslag till fortsatt forskning inom ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)