Det skatterättsliga företrädaransvaret - Ett hinder mot företagsamheten?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Det skatterättsliga företrädaransvaret innebär att bolagets företrädare påförs personligt betalningsansvar när dess skatteskulder förfaller till betalning om företaget inte har börjat avvecklas. Företrädaren kan gå fri från ansvar under vissa omständigheter, främst med hänsyn till sjukdom i kombination med ålder. Den största skillnaden mellan skatterättsligt och aktiebolagsrättsligt företrädaransvar är att det skatterättsliga infaller i direkt anslutning till förfallodagen medan det aktiebolagsrättsliga är kopplat till förebyggande åtgärder, nämligen upprättande av kontrollbalansräkning och kallelse till bolagsstämmor. Det skatterättsliga företrädaransvaret motiveras av att staten inte kan välja sina borgenärer, att det förebygger skattesmitning och att regleringen omfatta hela skattesystemet för att undgå skatteplanering. Skatterättsligt företrädaransvar har kritiserats då att två parallella regelsystem skapa osäkerhet om reglerna ska tillämpas. Dessutom anses företrädaransvaret ställa alltför höga krav på företrädarnas insikt i bolaget. Vidare anses personligt betalningsansvar infalla för tidigt. Intressentmodellen visar att ekonomistyrning genom att prioritera olika intressenters intressen är nödvändig för företags överlevnad. Det skatterättsliga företrädaransvaret inskränker denna möjlighet. Vidare visar förhållandet att människor är riskaverta att det blir mindre gynnsamt att driva företag ju strängare påföljderna, och därmed högre riskerna, är. På senare tid har lagar och reglers negativa inverkan på tillväxten uppmärksammas. Regeringen har tillsatt flera utredningar för att minska antalet regler som påverkar företagare. Trots detta ansåg 27 % av svenska företrädare att lagar och regler är ett hinder för tillväxt år 2014. Uppsatsen har tagit sikte på att utreda företrädaransvaret ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Analysen tar hänsyn till hur företagares intressen värderas och hur statens intresse av en effektiv lagstiftning ska tillgodoses.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)