Begåvade barn en investering för framtiden
Sammanfattning: Syfte med studien var att få en inblick i hur lärare anser sig individualisera matematikundervisningen för debegåvade eleverna. Vi ville genom våra tre frågeställningar ta del av lärarnas uppfattningar och erfarenheterkring matematikbegåvade elever samt vilka faktorer lärarna ansåg hade betydelse för att de skulle kunnaindividualisera sin egen undervisning för dessa.En intervjustudie med fenomenografisk ansats genomfördes, då vi ville fördjupa oss i lärares uppfattning kringbegreppet matematikbegåvade elever och hur de uppfattade sin undervisning för dessa elever. Vi utförde sjuintervjuer med lärare som undervisar matematik i årtill 5. Intervjuerna var öppet riktade och respondenternagavs också möjlighet att utveckla sina svar. Samtliga intervjuer spelades in på band och detta materialtranskriberades i stort sett i sin helhet. Därefter analyserade och letade vi i intervjumaterialet efter sådaninformation som kunde ge svar på våra tre frågeställningar. Slutligen kategoriserades detta material med enkvalitativ metod.Resultat av vår studie visade att lärare hade olika uppfattningar om hur de individualiserade undervisningen förde matematikbegåvade eleverna. Vi såg att de faktorer som lärarna angav som betydande för att kunnaindividualisera inte bara styrde utan också begränsade lärarnas sätt att utforma matematikundervisningen.Styrdokument och kursplan för matematik möjliggör ett stort tolkningsutrymme för hur lärare skallindividualisera sin undervisning. Lärarna i vår undersökning individualiserade matematikundervisningen för debegåvade eleverna på skilda sätt. Majoriteten av lärarna angav flera faktorer som de ansåg påverkade derasmöjlighet till individualisera undervisningen för de begåvade eleverna. Vi anser att lärare måste ges tid ochmöjlighet till reflektion kring den egna undervisningen. Vidare anser vi att kompetensutbildning bör ingå som ennaturlig del i läraryrket för att en didaktisk utveckling inom skolan ska ske.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)