Digitala faktorer och effektivitet inom offentlig sektor : En kvalitativ fallstudie av Trafikverkets arbete med digitalisering

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den offentliga förvaltningen i Sverige genomgår idag en digital transformation parallellt med samhället i stort. Ett centralt tema i det rådande New Public Management-paradigmet (NPM) har varit effektivitet. Det råder idag en spekulativ diskussion kring hur framtidens offentliga förvaltning kommer att se ut i en digitalt post-NPM era. Syftet med denna studie är att bidra med empirisk grund för vilka digitala aktiviteter som kan komma att påverka effektiviteten i offentlig sektor Undersökningen är en kvalitativ fallstudie av Trafikverket med semistrukturerade intervjuer och dokumentundersökning, där resursomvandlingskedjan ur ett effektivitetsperspektiv används i syfte att identifiera de digitala aktiviteter som leder till ökad inre- och yttre effektivitet. Resultatet identifierade att sex digitala aktiviteter: automatisering, digitala kommunikationsverktyg, e-readiness, kompetensförsörjning, informationsstruktur och IT-system. Dessa relaterades till tre förbrukandet av 3 resurser: information, tid och kompetens. Studien fann att samtliga digitala aktiviteter låg i linje med regeringens digitaliseringsstrategi. Dessa digitala aktiviteter kan appliceras främst med syftet att tillgängliggöra de givna resurserna och således gynna de transportpolitiska målen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)