Textilslöjd och IKT : några textilslöjdlärares åsikter om den digitala teknikens möjligheter och svårigheter i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Mari Hansson; [2014]

Nyckelord: digitala läromedel; digitala verktyg;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att öka kunskapen om digitala verktygs och läromedels möjligheter och svårigheter i textilslöjdens undervisning. Studien behandlar vad några textilslöjdlärare i en mindre kommun i Sverige anser är för- och nackdelar med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i textilslöjden. De frågeställningar som besvaras är vilka resurser som textilslöjdlärarna har tillgång till för att ha möjligheter att införa IKT i undervisningen, dels de materiella tillgångarna, men även deras egna tillgångar i form av kunskaper. Här undersöks också vilken inställning textilslöjdlärarna har till att använda digitala verktyg i textilslöjdens undervisning. Metoden som används i studien är kvalitativ intervju och intervjufrågorna är grundade på min egen förförståelse av ämnet. Källorna som används är böcker, digitala källor samt tidningsartiklar. Deltagarna i studien är textilslöjdlärare med anställning i kommunen, både utbildade och outbildade. Resultaten visar på både möjligheter och svårigheter att använda IKT i undervisningen. Flera textilslöjdlärare upplever att de behöver mycket mer resurser i form av kunskaper samt tekniskt material, som till exempel surfplattor och projektorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)