CRM inom svensk IT-industri : En kvantitativ studie om kritiska faktorer vid implementering av CRM

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Isak Ersholt; Björn Müller; [2015]

Nyckelord: CRM;

Sammanfattning: CRM, eller Customer Relationship Management är ett väletablerat begrepp bland företag och akademiker. Intressant är dock att implementeringen av CRM karakteriseras av en hög misslyckandegrad. Misslyckandegraden har varit hög oavsett bransch, företagsstorlek eller geografisk plats och det har inte skett någon förändring över tid. CRM är kostsamt att implementera och många företag klarar inte av att försöka genomföra en CRM-implementering flera gånger, därför tyckte vi att detta var ett intressant och viktigt forskningsområde. Vi ville studera vilka faktorer som är kritiska för att lyckas med CRM-implementering inom en tidigare outforskad bransch, det blev IT-industrin eftersom det är en växande bransch i Sverige. Vi valde att inrikta oss till små och medelstora företag (SMEs) eftersom denna företagskategori var mindre utforskad än stora företag i avseende på CRM-implementering.   Syftet med studien är att identifiera kritiska faktorer med målet att minska misslyckandegraden av CRM-implementeringar inom svensk IT-industri. Studien avser således vägleda IT-företag i att utföra framgångsrika CRM-implementeringar. Vi använde ett deduktivt angreppssätt vid utförande av studien, där vi använde oss av tidigare forskning inom vad som är kritiskt för CRM-implementeringar, som sedan skickades ut i en enkät till svenska IT-företag. Med hjälp av svaren från respondenterna angående de olika variablerna kunde vi utföra en explorativ faktoranalys, från vilken vi kunde extrahera kritiska faktorer gällande CRM-implementering.   I enkäten valde vi att ställa två kategorier av frågor, en A- och en B-fråga. Poängen med detta var att vi både kunde fråga hur de gjorde (B) och vad de tyckte var viktigast (A) vid sin CRM-implementering. Med hjälp av detta kunde vi föra ett resonemang om vilka skillnader det finns mellan utförande kontra vad som i efterhand ses som viktigast. Även om störst vikt läggs vid A-faktorerna, tycker vi det är viktigt att utreda vilka skillnader och likheter som finns mellan A- och B-faktorerna.   De fem A-faktorer som företagen ansåg som mest kritiska för CRM-implementering i fallande ordning var: Personal, Processer, Kunder, Utvärdering och CRM-träning samt CRM-uppfattning och engagemang. De fem B-faktorerna som framkom som mest kritiska i fallande ordning för CRM-implementering var: Organisation, Strategi, Kunder, Utvärdering och processer samt Teknologi. Dessa faktorer utmynnade i fyra rekommendationer till svenska IT-företag gällande deras CRM-implementeringar: fokusera på personalen, negligera inte träning och utvärdering av CRM, glöm inte bort kunderna samt fokusera inte allt för mycket på strategi och teknik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)