Kapitalanskaffning i rederibranschen

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Den senaste tiden har sjöfartsnäringen upplevt en positiv utveckling som lett till att viljan att expandera för existerande rederier såväl som intresset för nystarter har ökat. Efterfrågan på kapital i branschen har varit stor, något som redan ursprungligen utgör ett problem då branschen är mycket kapitalintensiv och även de små investeringarna värdemässigt är stora. Syfte: Studiens syfte är att visa på möjligheter och problem gällande kapitalanskaffning för små och medelstora svenska rederier, både ur rederiernas och finansiärernas synvinkel. Genom att göra problematiken mer allmän och lyfta fram påverkansfaktorer skapar undersökningen ett underlag för en ökad förståelse för branschens karaktäristik. Genomförande: Studien är baserad på nio personliga intervjuer med representanter från både redarnas och finansiärernas sida. Resultat: Studien visar att den vanligaste finansieringsformen i branschen är lånefinansiering som faller inom ramen för projektfinansiering där både kassaflödet och tillgången räknas in. Förutom de påverkansfaktorer som är orienterade mot ekonomisk teori väger även ett antal mjukare faktorer in i ett rederis möjligheter till kapitalanskaffning. Till dessa räknas främst olika inställning hos redare och finansiär i förhållande till risk, ägande och det egna kapitalet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)