Högstadieelevers tankar om varför de är frånvarande eller lågt deltagande i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Ett problem som lärare i idrott och hälsa ofta ställs inför är att alla elever inte deltar i undervisningen. Syftet med studien är att ta reda på hur elever som är frånvarande eller är lågt deltagande uttrycker sig, kopplat till deras motivation, om varför de inte deltar på lektionerna i ämnet idrott och hälsa. Syftet är också att undersöka vad eleverna anser kunna öka motivationen för att delta på lektionerna i idrott och hälsa.   I studien används en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. Data har analyserats med hjälp av motivationsteorier, dessa teorier är självbestämmandeteorin, inre och yttre motivation, amotivation, prestationsmotivation och attributioner. Totalt ingår 19 elever från två olika högstadieskolor i sydöstra Sverige i studien. Resultatet i studien visar att många elever känner bristande motivation i ämnet idrott och hälsa. Den undervisande läraren, betyg och elevinflytande var några motivationsfaktorer som eleverna ansåg skulle kunna öka deltagandet i undervisningen.   Slutsatserna är att det finns flera faktorer som påverkar elevernas deltagande i undervisningen och flera olika faktorer som kan öka deltagandet. En lärare som är medveten om de olika faktorerna och anpassar undervisningen efter dem kommer bidra med större motivation bland eleverna och förhoppningsvis även ett ökat deltagande i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)