Balansen mellan ideell och kommersiell verksamhet : En studie i hur svenska elitidrottsföreningar hanterar kommersiella och ideella aspekter för att nå framgång i sina verksamheter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Den traditionella svenska idrottsmodellen lutar sig tungt åt det ideella engagemanget. Särskilt inom barn och ungdomsidrott, där det vanligen är föräldrar och eldsjälar ser till att idrottsföreningen håller sig flytande. I Sverige finns det drygt en halv miljon ledare inom idrottsrörelsen, var av majoriteten är ideella, vilket formar en idrott tänkt för alla (RF:s Stadgar 2021). Idrott är, och har blivit mycket mer än bara rörelseglädje. Idrott åstadkommer känslor och engagemang, och inte minst, pengar. Problematiken infaller när den ideella föreningen förvaltar lika mycket kapital som ett mellanstort svenskt företag, där de ska balansera ideellt engagemang med en elitprestation. Den enkla lösningen på problemet är en avlönad styrelse vars uppdrag är att administrera föreningen, samtidigt tillgodose balansen mellan ideella- och kommersiella intressenter. Hur balansfördelningen faktiskt ska ske råder det delande meningar om.  En del argumenterar för hur idrotten skulle må bra av fler kommersiella aktörer och det kapital det medför. Medan andra diskuterar vilka negativa konsekvenser det skulle kunna anbringa föreningen och idrotten som helhet. Efter genomförda intervjuer med två elitföreningar samt en granskning av deras verksamhetsberättelser samt årsredovisning tycks det finnas ett recept för hur en balans ska kunna uppstå. Ledningen behöver medlemmarnas förtroende och beslut bör ske transparent med föreningens intressenter för att bygga upp ett positivt förtroendekapital. Därefter kan ett engagemang kring föreningens varumärke utvecklas med en autentisk publikupplevelse. Kommersiella intressenter ska vara välinformerade kring föreningens ekonomiska situation. Idrottsklubbarna beskriv sina kommersiella intressenter som samarbetspartners där det sker ett internt utbyte. Beroende på föreningens storlek har de möjlighet att skapa ett internt företagsnätverk, vilket gynnar kommersiella intressenter. Bland annat genom att knyta företagskontakter samt att de associeras med ett starkt varumärke.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)