Elevers resonemang kring sin upplevda matematikängslan

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Matematikängslan har uppmärksammats mer internationellt än nationellt. De studier som vi tagit del av har undersökt äldre elevers matematikängslan och empirin har främst baserats på kvantitativa metoder. Därför ville vi vända oss till elever i årskurs 4 – 6 för att undersöka hur de resonerar kring sin upplevda matematikängslan. Studien syftar till att synliggöra elevers känslor för matematik och de orsaker som kan leda till ängslan i matematik. Studien syftar också till att undersöka elevernas egen syn på vilka åtgärder som kan vidtas för att de inte ska behöva känna ängslan i matematik. Vi vill uppmärksamma problematiken med matematikängslan, samt bidra med kunskap för att skapa en större förståelse kring ängslan i matematik. Underlaget till studiens empiri hämtades från cirka 300 elever på två skolor i årskurs 4-6. En enkätundersökning, där elever skattade sin känsla för matematik utifrån olika påståenden, utgjorde grunden för urval. Tio elever valdes därifrån ut för halvstrukturerade kvalitativa intervjuer, där de resonerade kring sin ängslan i matematik. Teori Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats och intar ett relationellt perspektiv på pedagogik och specialpedagogik. Inom fenomenologin söks förståelse för elevens livsvärld och det upplevda sociala fenomenet som studeras, i detta fall matematikängslan. Den relationella pedagogiken försöker förstå relationernas påverkan för lärandet. Elevernas unika röster, i form av tankar och känslor förstås då i relation till omvärlden. Resultat Studien visar på omgivningens och relationers betydelse, både för uppkomst och orsak till matematikängslan. De orsaker eleverna resonerar om är sin självkänsla och tilltro till sin förmåga, samt omgivningens påverkan på eleven. Ytterligare orsaker eleverna resonerar om är att matematiken är för svår, att elevernas prestationer mäts vid prov, att matematik ska utföras på en viss tid eller elevernas jämförelser med kamrater. De åtgärder som kan göras för att hindra uppkomst eller minska ängslan i matematik handlar om att bemöta de orsaker till ängslan i matematik som eleverna resonerat om genom att förändra den omgivning eleverna befinner sig i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)