Instagram och ekologisk hållbarhet : Hur påverkas användaren, ur ett miljöperspektiv, av ett flöde på Instagram?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Sammanfattning: Instagram är ett socialt nätverk som är väldigt populärt i Sverige. Nätverket används för att dela information eller ta del av information i bildform från konton som användaren har valt att följa. Spridningen av information om klimatförändringarna behöver bli mer verkningsfull då människors miljöförstörande vanor är ett problem och måste ändras, men invanda beteendemönster kan vara svåra att bryta. Allmänheten behöver en knuff i rätt riktning för att leva mer klimatsmart och göra miljövänligare val. Studiens syftar till att, på ett kvalitativt sätt, undersöka hur ett flöde på Instagram kan påverka universitetsstudenter med fokus på klimatförändringar. Frågeställningen som uppsatsen utgår från är; Hur påverkas användaren, ur ett miljöperspektiv, av ett flöde på Instagram? Tillvägagångssättet för att undersöka detta innebar att deltagarna använde ett modifierat instagramkonto, och de metoderna som undersökningen använder är dagbok och individuella semistrukturerade intervjuer. Mönster i det insamlade materialet från dagböckerna och intervjuerna struktureras under olika teman och resultatet visar att studiens deltagare har påverkats på olika sätt. De har lärt sig nya saker, agerat efter tips och recept, handlat second hand, följt konton som sprider information om miljön från sitt egna instagramkonto samt haft klimatsituationen mer frekvent i huvudet. Alla dessa typer av handlingar har gemensamt att de inte är några stora livsomställningar, utan snarare enklare handlingar som är lätta att tillämpa i vardagen. Mer komplicerade handlingar, som att börja odla kryddor själv, väckte mer ett intresse och handlingen utfördes inte. Diskussionen tar upp orsakerna till de olika sätten som deltagarna har påverk och knyter an till teorier om socialt inflytande och nudging.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)