Disney – En saga där allt är svart eller vitt? : En kvalitativ studie av Disneyfilmen Prinsessan och Grodan

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: En kvalitativ studie av Disneyfilmen Prinsessan och Grodan skriven av Josephine Rapp, Jonna Nordheim och Viann Jalal, enheten för medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet. Disneys fantastiska och magiska värld kan vid en första anblick te sig oproblematisk och fulländad. Vid en närmre titt och metodisk undersökning finner vi dock ett annat svar. De budskap Disney sänder ut i sina filmer kan ifrågasättas. Vi har i detta arbete systematiskt undersökt hur budskapen i Disneyfilmen Prinsessan och Grodan fabriceras, mer konkret gällande genusframställningen, hur olika etniska grupper återges och hur myter konstrueras eller reproduceras. Problematiken i detta ligger just i myten om nya normer som konstrueras, eller gamla normer som reproduceras. Vår specifika frågeställning lyder: Vilka underliggande budskap gällande genus, etnicitet, myter och stereotyper förmedlas i Disneyfilmen Prinsessan och Grodan? Genom att använda den kvalitativa metoden textanalys har vi lyckats lyfta fram eventuella underliggande meningar och budskap i texten. Under arbetets gång har vi systematiskt analyserat bit för bit av vår valda film för att på detta sätt få ett så korrekt slutresultat som möjligt. Efter genomfört arbete kan vi konstatera att det tydligt visas mängder av dolda budskap rörande bland annat genus, etnicitet och myter i denna Disney film. Filmen Prinsessan och Grodan förmedlar dubbla budskap och allt kan inte antas vara svart eller vitt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)