Associationer till färgat ljus

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

Författare: Vincent Ikenstein; Markku Takkunen; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Genom belysning kan man effektivt förmedla budskap eller känslor, speciellt med hjälp av färger. Färgat ljus används idag för att bland annat markera högtider och temadagar och profilera varumärken. Det är dock inte självklart vilka känslor eller budskap färgat ljus faktiskt förmedlar, då forskningen i ämnet är begränsad. Syftet med den här studien var att skapa förståelse och kunskap om färgsymbolik och färgpsykologi, med inriktning på färgat ljus och ytfärg och avgränsat till färgerna röd och blå. Studien var ett examensarbete som utfördes som en del i ljusdesign-utbildningen på Tekniska Högskolan i Jönköping 2020. Fyra bilder producerades som representerade rött ljus, blått ljus, röd ytfärg och blå ytfärg. En verklig byggnad användes för bilderna som producerades genom provbelysning och bildredigering. Bilderna presenterades för deltagare i en digital enkät. Enkätens frågor var utformade efter Vogels (2008) metod för att kvantitativt utvärdera en atmosfär med 38 ord. 43 personer med varierande ålder, kön, utbildning och yrke deltog i studien. Resultatet visade på att det finns skillnad mellan hur rött och blått associeras, men även mellan hur färgat ljus och ytfärg associeras. Bilderna som representerade färgat ljus gav upphov till generellt starkare associationer än ytfärgerna. Det färgade ljuset var mer spännande, gästvänligt och trevligt. Blå färg upplevdes kall och kylig, medan röd färg associerades med värme. Deltagarna svarade bland annat att de baserade sina associationer på minnen, erfarenheter och kunskap om ljus och färg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)