Att välja sin framtid. En jämförande studie av ungdomars tankar kring studie- och yrkeskarriär.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Skolsegregationen har ökat och det finns stora skillnader i hur olika skolor presterar. Den här uppsatsen undersöker om det finns några skillnader i hur niondeklassare i en svensk kommun i huvudstadsregionen ser på sin studie- och yrkesframtid. Jämförelsen är gjord mellan ungdomar som går i en skola med höga resultat som ligger i ett välbärgat område samt ungdomar som går i en skola med låga resultat som ligger i ett socioekonomiskt svagt område. Tidigare forskning visar bland annat att barn från studievana hem oftare väljer att studera vidare på universitet eller högskola samt att föräldrarnas inkomst i allt högre utsträckning inverkar på ungdomarnas skolresultat. Denna studies empiri är inhämtad genom intervjuer och analyserad genom Bourdieus fältteori samt Giddens teorier om självidentitet. Studien visar att det inte föreligger några skillnader mellan de två grupperna av ungdomar beträffande hur de ser på sin framtida studie- och yrkeskarriär. Den teoretiska ramen kan förklara detta genom att se hur individen formas genom att reflexivt spegla sig i sin samtid samt hur habitus är trögrörligt och därför inte omöjligt att förändra. Den tidigare forskning som presenteras visar dock på att gruppen från socioekonomiskt svagare hem med större sannolikhet inte kommer att fullfölja de planer som de beskriver i intervjuerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)