Internationella legender : En studie om svenska industriföretags verksamhet i Malaysia

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för hur svenska industriföretag kan arbeta på en utländsk marknad för att ta sig runt det psykiska avståndet. Detta har gjorts genom att titta på hur ABB, Sandvik, Scania och Volvo Cars arbetar i Malaysia med nätverk och olika åtgärder för att hantera skillnader mellan länderna. Den reviderade Uppsalamodellens definition av nätverk och CAGE-ramverkets definition av psykiska avstånd används för att studera företagensoch medias narrativ. En kvalitativ metod används där en innehållsanalys av sekundärkällor har kodats för att ta ut information som varit relevant för denna studie. De fyra företagen har använt sig av nätverk för att kunna bedriva en fungerande verksamhet och två av företagen har vidtagit åtgärder för att minska det psykiska avståndet. Erkännanden: Vi skulle vilja tacka vår handledare Lena Zander och seminariegruppen för diskussionerna och den konstruktiva feedback de bidragit med under uppsatsskrivandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)