Hur upplever sjuksköterskor att samtala med döende patienter inom palliativ vård?
Sammanfattning: Bakgrund: Enligt socialstyrelsen (2016) avlider varje år mellan 90 000 och 100 000 personer i Sverige. Utav dessa personer behöver 70000–75000 palliativ vård i någon form. Den palliativa vården grundas på ett förhållningssätt som har till syfte att förbättra livskvaliteten för patienter. Som sjuksköterska inom den palliativa vården måste kunskap och på vilket sätt samtal sker med döende patienter undersökas för att kunna ge en personcentrerad vård och en god omvårdnad. Syfte: Syftet var att genom en litteraturstudie sammanställa sjuksköterskans upplevelser av att samtala med döende patienter inom den palliativa vården, samt för att möjliggöra en kompetensutveckling hos sjuksköterskor. Metod: En litteraturstudie med tio vetenskapliga artiklar med kvalitativa ansatser används för att hitta relevanta svar till frågeställningen. Databaserna som användes är CINAHL och PubMed vid sökningen av de relevanta artiklarna till arbetet via Malmö Universitet. Resultat: Ur data som samlades fann författarna fyra huvudteman: kunskapsbrist, rädsla för döden, hur samtal sker och informationsbrist och ett undertema som är tidsbrist. Konklusion: För att kunna tillfredsställa patientens behov måste brist på kunskap och sättet ett samtal sker förbättras hos sjuksköterskor för att därmed kunna ge en god omvårdnad och en god avslutning på livet för patienter inom den palliativa vården. Sjuksköterskor anser sig själv som otillräckliga gällande samtal med döende patienter inom den palliativa vården. Nyckelord: döende patienter, palliativ vård, samtal, sjuksköterskans roll, upplevelse.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)