Vad vinner vi på namnet? : En flerfallsstudie om arenasponsring i Sverige utifrån ett finansieringsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vad det finns för finansiellt syfte med att köpa namnrättigheterna för en arena där det i främsta fall bedrivs idrottsrelaterade evenemang. Delsyftet är att undersöka hur företagets aktiekurs påverkas vid tillkännagivandet av att de blir arenasponsor samt att se huruvida arenasponsorns aktiekurs påverkas efter att ett idrottsevenemang ägt rum. Metod: Undersökningen är en flerfallsstudie av fem företag där en metodtriangulering med en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod används för att på så sätt ge en rättvis bild av fenomenet. Uppsatsen utgår från ett positivistiskt vetenskapligt förhållningssätt och ett deduktivt angreppssätt. Den kvalitativa delen av uppsatsen består av primärdata i form av intervjuer med personer från ansvariga positioner på företagen. Den kvantitativa delen består av en eventstudie-metodologi där den insamlade datan användes för att mäta om en avvikande avkastning (AR) uppstod i samband med tillkännagivelsen av namnrättighetsaffären samt en genomsnittlig avvikande avkastning (AAR) vid idrottsevenemangen. Utöver detta undersöktes även om specifika matchutfall påverkade företagens aktiekurs. Eventperioden för idrottsevenemangen sattes till dagen efter evenemanget medan eventperioden för tillkännagivelsen sattes till 75 dagar, 25 dagar innan och 50 dagar efter nyheten. Uppsatsens estimeringsperiod omfattade i båda fall 70 dagar. Resultat: Vid tillkännagivandet av arenarättighetsaffären uppvisar resultatet mellan en positiv AR på 2,48 procent till en negativ AR på 1,44 procent för de sex rättighetsaffärerna. Vid matchutfallen uppvisar resultatet allt från en positiv AAR på 0,26 procent till en negativ AR på -0,06 procent. Slutsats: Arenasponsringens stora finansiella vinning ges genom ett starkt varumärkeskapande vilket på sikt leder till ökade finansiella fördelar för företaget med namnrättigheterna av arenan. Finansiellt påverkades inte företagets aktiekurs av varken matchutfall eller tillkännagivandet av arenasponsringsnyheten.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)