Att locka tillbaka turister efter en kris : En studie om hur svenska researrangörer jobbar med marknadsföringen av Egypten och Turkiet efter den politiska oron samt hur den uppfattas av konsumenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur svenska researrangörer marknadsför en krisdrabbad destination för att kunna locka tillbaka turister. Vi ville även se hur konsumenterna ser på marknadsföringen och från deras perspektiv, se vad de anser skulle få dem att resa till en destination efter en kris. Studien har avgränsats till Egypten och Turkiet där politisk oro har pågått sedan några år tillbaka och påverkat turismen negativt. I studien har en kvalitativ metod använts genom att tre semistrukturerade intervjuer med researrangörer genomförts, samt två fokusgruppsintervjuer med konsumenter.  Resultatet av studien visade att den marknadsföringsstrategi som både researrangörer använder sig av och som konsumenterna uppfattar som mest effektiv är en prissänkningsstrategi. Resultatet visade även att för att locka tillbaka turister till just dessa två destinationer har de marknadsföringsmässigt satsat på att lyfta fram säkrare alternativ, såsom stora hotell och all inclusive istället för utflykter och äventyr som tidigare, till låga priser. Dock ansåg flera respondenter i fokusgrupperna att för mycket fokus har riktats på ett fåtal målgrupper och att marknadsföringen behöver vidgas för att locka fler målgrupper att resa till Egypten och Turkiet. Detta för att i slutändan bygga upp volymen av turister till den som tidigare varit. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)