Pedagogiska möbler : En rapport om pedagogiken och tekniken i universitetens framtida lärmiljöer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Maskinkonstruktion

Sammanfattning: Detta kandidatarbete placerar pedagogiska grepp och tekniska hjälpmedel i centrum och arbetar för att kartlägga vilka delar som är relevanta idag, vilka som har använts historiskt och hur trenderna för framtiden ser ut. Rapporten utgör en del av ett större projekt som syftar till att skapa ett möbelkoncept anpassat för framtida universitet i Sverige, där hybridinlärning – växlandet mellan analogt och digitalt lärande – presenteras som en viktig post. Därmed avgränsas kandidatarbetet till att undersöka tekniken och pedagogiken i en universitetsmiljö, medan den rådande trenden att studenter i hög grad använder medhavd teknik är en faktor som breddar undersökningarna till teknikexperter och renodlade utblickar mot relevanta digitala verktyg. Bakom resultatet står en djuplodande användar- och expertstudie bestående av semistrukturerade intervjuer, som medför att de väl insatta intervjupersonerna har möjlighet att formulera svar med viss frihet och därmed bidra till en bred förståelse för befintlig problematik och behov. Dessa intervjuer spelas in och sammanfattas, för att sedan analyseras och sammanställas till genomgående och koncentrerade teman. Genom stöd från aktuell litteratur och tidigare forskning följs materialet och dessa teman upp för en mer välgrundad bild.  Arbetet resulterar i de tre delarna som är framtidstrender för lärande och universitetsmiljöer, tekniska lösningar som idag kan lösa problem och främja en bättre lärmiljö, samt designprinciper för hur möbler bör utformas. Sistnämnda är av särskild vikt för det större projektet, men i likhet med projektets avgränsningar avser principerna främst de tekniska och pedagogiska inslagen hos möbler. Kandidatarbetet inleddes med en öppen inställning och tunna kunskaper om teknik och pedagogik, men intervjupersonernas gedigna erfarenheter och tillhörande litteratur slår fast att området är mycket stort och därav krävs också att arbetets omfattning är i linje med detta. Kopplingarna mellan klassrumsmöbler, framtidstrender, tekniska lösningar och pedagogiska grepp är många och en undersökning riskerar att bli alltför trångsynt och intetsägande med kraftiga avgränsningar. Med anledning av detta anser rapportförfattarna att arbetet har en rimlig omfattning, som inte skär bort viktiga insikter i strävan efter ett mer lättsmält resultat. Området är stort och komplext, vilket det också måste tillåtas vara. Kandidatarbetets slutgiltiga designprinciper täcker kortfattat hur designa för en pedagogisk miljö, en tillåtande studieplats och för hållbar teknikanvändning. Framtidstrenderna pekar mot att lärandet flyttar ut från klassrummet, att medhavd elektronik blir standard, att lärmiljön blir mer hållbar, att analogt och digitalt lärande används vid rätt tillfälle och att samarbete hamnar i fokus. Sistnämnda är en av kandidatarbetets viktigaste slutsatser, som återkommer i såväl designprinciper som de möjliga tekniklösningarna. Rapportförfattarna tror att de tre delarna av resultatet kan användas även utanför projektet, i designprocesser för möbler avsedda en skolmiljö där ett hänsynstagande till kommande pedagogiska grepp och teknikanvändning krävs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)