En jämförelse av kursmål för tandläkarutbildningar i Europa med avseende på odontologisk radiologi

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

Sammanfattning: Bakgrund: Radiologi används inom tandvårdsyrket för diagnostik. Det är strikt reglerat via lagar och förordningar så att patienter inte i onödan utsätts för joniserande strålning, vilket innebär att en tandläkare måste ha tillräcklig kunskap om dess användning. Detta inkluderar kunskap om när och var den radiologiska metoden kan användas och vilken bildteknik som är mest pålitlig. Dessutom är det viktigt att kunna tolka röntgenbilder och därigenom kunna identifiera eventuell patologi i de undersökta områdena. Syftet: Jämföra teman som ingår i olika kursmål inom odontologisk radiologi vid tandläkarutbildningar vid universitet i Europa. Metod: Kursmål i odontologisk radiologi begärdes från olika tandläkarutbildningar via e-post. Webblänkar från universitet analyserades. En påminnelse skickades ut för att förbättra svarsfrekvensen. Svaren analyserades på ett beskrivande sätt.  Resultat: Studien identifierade 123 tandläkaruniversitet. 23 universitet skickade sina kursmål. 17 av dessa ingick i studien. En skillnad identifierades med avseende på hur kursmålen skrevs. Dessutom fanns skillnader i antalet uttryckta kursmål för specifika radiologiska avbildningsmetoder. Konklusion: Kursmål för studenter inom odontologisk radiologi skiljer sig avseende struktur och innehåll mellan studerade utbildningar. Många universitet saknar delar av teman inom ämnet. Mer ingående forskning inom området är angeläget för att säkerställa en likvärdig utbildning inom odontologisk radiologi för tandläkarstudenter i Europa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)