Miljöarbete inom transportsektorn En fallstudie av hur miljömål kommuniceras inom åkeriverksamheten i Green Cargo

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Henrik Aspevall; Michael Johnson-lutovsky; [2009-05-26]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Problembakgrund: Transportsektorn och framförallt vägtransporter är den enskilt största problemområdet med avseende på kolidioxidutsläpp i världen. Förändringsåtgärderna som hittills har gjorts inom sektorn är otillräckliga, främst eftersom det totala antalet transporter fortfarande ökar. Företag, främst industriländerna, har under de senaste decennierna börjat integrera miljömål i sina företagsstrategier. Det statliga transport- och logistikföretaget Green Cargo bildades år 2001 och samma år införde företaget ett balanserat styrkort med integrerade miljömål. Meningen var att arbetarna skulle känna sig mer delaktiga och se att det går att påverka utfallen. Men en integrering av miljömål innebär inte automatiskt att organisationen blir miljövänligare. För att miljömålen ska ge önskvärda resultat krävs att implementeringen av strategin lyckas. Syfte: Uppsatsens huvudsyfte är att förstå vilka svårigheter som finns med att implementera strategiska miljömål i ett företag i transportsektorn. Vi avser komma fram till om uppfattningen av miljömålens påverkbarhet skiljer sig mellan olika hierarkiska nivåer i företaget. Syftet är också att finna vilka svårigheter som finns gällande kommunikation av miljömål från ledningsnivå till operativ nivå. Metod: Vi har gjort en fallstudie på Green Cargo. Vi valde respondenter som speglade åkeriverksamhetens hierarkiska nivå. Metodvalet gjorde att det blev naturligt att ha en kvalitativ utgångspunkt gällande datainsamling då fokusering ligger på insikt, upptäckande och tolkning av respondenternas uppfattningar. Slutsatser: Studien har funnit att svårigheterna gällande kommunikation av miljömål till företagets operativa nivå beror på flera faktorer. Chaufförerna har otillräcklig kommunikation med närmaste chefer och begränsad tillgång till viktiga kommunikationskanaler. Ytterligare svårigheter som har identifierats är avsaknaden av yttre motivationsincitament samt att verkligheten i företaget inte alltid stämmer överens med strategin. Studien har också funnit att inställningen till miljömålens påverkbarhet skiljer sig mellan olika hierarkiska nivåer. Företagets övre nivå menade att eco-driving möjliggör minskningar av bränsleförbrukningen i tillräcklig utsträckning för att kunna nå upp till pretsationsmålet. Lägre nivåer ansåg att möjligheterna att köra eco-driving är avsevärt mycket svårare i större städer som till exempel Göteborg. Slutsatsen blir att den eco-drivingutbildning som enligt ledningsnivå och högre chefer medför tillräcklig påverkbarhet i praktiken är svår att tillämpa till fullo.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)