Segmentsrapportering med tillämpning av IAS 14

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Xiangxing Zhang; Samir Hadodo; [2007-02-09]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Bakgrunden till detta är införandet av IAS 14 då de svenska börsnoterade företagen är tvungna att tydligt rapportera för sina segment så att de finansiella rapporternas kvalitet och transparens ökar vilket gör att beslutsprocessen blir lättare för rapporternas användare. Vidare så finns det tre problem förknippade med segmentsrapportering: den kostnaden kontra nyttan som uppstår vid producering av de extra rapporterna, huruvida kvaliteten på rapporterna har förbättrats efter införandet av IAS 14 och svårigheten i att allokera finansiella poster mellan likartade segment. Dessa tre problem har undersökts i denna studie. Syfte: Avsikten med uppsatsen är att ta reda på hur SKF påverkas av segmentsregleringarna, hur de rapporterar för sina segment, hur de har delat in segmenten i primära samt sekundära segment. Vi vill även undersöka hur segmentsrapportering upplevs i en analytikers ögon. Avgränsningar: Vi har undersökt SKF genom en besöksintervju. Vi har även intervjuat en aktieanalytiker och tittat på Sandviks årsredovisning förr att jämföra detta med SKF: s segmentsrapportering. Metod: Vi har haft en deduktiv ansats som innebär att vi först tittade på den teoretiska referensramen som är kopplad till segmentsrapportering. Vidare är detta en kvalitativ studie som innefattar två intervjuer, en med SKF och en med en analytiker. Analysering av Sandviks årsredovisning har också gjorts. Resultat och slutsatser: Genom vår analys har vi dragit slutsatserna att transparensen av den finansiella rapporten i SKF vid införandet av IAS 14 har blivit förbättrad, rapportens trovärdighet och jämförbarhet är höga. Men det innebär inte att företaget har undgått alla de problem som är förknippade med segmentsrapportering, bland annat allokering av liknande poster. Att allokera tillgångs och kostnadsposter mellan likartade segment upplevs mycket problematiskt av SKF men detta ligger i sakens natur och är ingens fel, enligt aktieanalytikern. Förslag till fortsatt forskning: Vårt förslag till vidare forskning är att man kanske nästa gång skulle göra en kvantitativ studie som innefattar små, medelstora och stora företag som gärna har verksamheter i olika länder och många diversifierade produkter. Här ska man då göra en intervjuenkät som skickas till 200 – 300 företag av olika storlekar och sedan dela in resultaten i tre kategorier. Utöver det också gärna intervjua revisorer från olika företag för att se deras syn på företagens segmentsrapportering. En intressant punkt att belysa i ämnet segmentsrapportering i framtiden är hur företagen vill att reglerna om segmentsrapportering ska ändras för att de ska vara optimala för alla intressenter av ett företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)