Konsumentekonomi i skolämnet hemkunskap/hem och konsumentkunskap. En analys av läroböcker 1982-2008 i relation till styrdokument

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka hur textens innehåll av kunskapsområdet konsumentekonomi iläroböcker i hemkunskap/hem- och konsumentkunskap har förändrats relaterat till läroplanerna Lgr 80 och Lpo94. Avsikten är att utifrån grundskolans läroböcker belysa, analysera och jämföra texterna i några utvaldaläroböckerna mellan åren 198-008.Frågeställningarna är följandeHur skiljer sig texterna från varandra?Hur har texterna förändrats över tid och vad är det som har förändrats?Hur relaterar texterna till målen i styrdokument?Som metod har en komparativ textanalys använts för att belysa eventuella förändringar i textinnehållet övertidoch i förhållande till läroplanerna. I studien redovisas resultatet av jämförande analysen som utförts påläroböckerna i förhållande till respektive kursplan. Resultatet visar att läroböckerna följer styrdokumenten ochhar ett relativt liknande innehåll trots de åren som skiljer böckerna åt. Som en följd av samhällsutvecklingmoderniseras textinnehållet med nya begrepp. Granskning av kursplanerna framhåller i korthet ämnets karaktäroch uppbyggnad samt syfte och roll i utbildningen. Begreppet konsumentekonomi återfinns i de kursplanernaunder ämnet hemkunskap/hem- och konsumentkunskap. Förutom mat och hälsa har ämnet även en fokus påekonomi och resurshushållning. Studie av kursplanerna visar även ingen större förändring i det centralainnehållet. I ämnet hemkunskap tillkom ett namnskifte år 000 till hem- och konsumentkunskap med anledningtill att belysa ämnets breda karaktär. Kunskaper som kan relateras till konsumentkunskap anses vara nödvändigaför dagens ungdomar. Det poängterar vikten av att eleverna får insikter om grunderna i konsumentekonomi i ettsamhälle där överkonsumtion ses som ett hot för både välbefinnande och den globala miljön. Det somframkommer i den nya kursplanen uppfattas som en återgång till vad som står i föregående kursplaner. Trotsomarbetningar har fortfarande ämnets syfte och roll en svag anknytning med uppnåendemålen. En sådananmärkning ger förslag till politikerna för närmare granskning och revidering av kursplanerna. Den sedan längerådande tanke är att konsumtionssamhället förs framåt av människans längtan efter att passa in. Därför ärutbildning nödvändigt för att ungdomar så tidigt som möjligt få lära sig att hantera sin ekonomi och blimedvetna konsumenter. Dessutom är det viktigt för oss lärare att ha stöd av mer detaljerade kursplaner i relationtill att använda rätt redskap för kunskapsmedling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)