Skapande övning – Komposition i instrumentalundervisning ur ett elevperspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie undersöker fyra folkhögskoleelevers upplevelser av att fördjupa sina kunskaper i rytm och skalor på sitt huvudinstrument genom att arbeta med komposition. Eleverna har fått öppna kompositionsuppgifter med få riktlinjer där elevens eget utforskande och idéutvecklande stått i fokus. Studien bygger på aktionsforskning och kvalitativa intervjuer. Studiens resultat visar att eleverna uppskattade att arbeta kompositionsinriktat och att de ser kompositionsbaserad instrumentalundervisning som ett intressant och givande komplement till andra undervisningsmetoder. Vidare ansåg de att arbetssättet bidrog till att de kunde använda skalorna och rytmerna på ett personligt sätt. Eleverna invänder att de, i jämförelse med deras vanliga övningsmetoder, blev mindre fingerfärdiga med denna metod, men att de å andra sidan fick en djupare kunskap inom de områden de valde att fokusera på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)