”IKT innebär en stor möjlighet till skapande och lärande” : Några förskolechefers uppfattningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen är att ta reda på några förskolechefers inställning till IKT. Hur ser de på möjligheterna som IKT kan erbjuda när det gäller utveckling av lärandet samt vilken inställning cheferna har till att utbilda sin personal? Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med fyra stycken förskolechefer och undersökningen utfördes i två skilda kommuner för att jämföra deras syn med varandra när det gäller lärande och digitala medier. Resultatet visar att förskolecheferna i båda kommunerna är positiva när det gäller IKT i verksamheten. De vill satsa på den nya tekniken och att fortbilda sin personal och de betonar att IKT har goda möjligheter för lärande. Samtliga tyckte att IKT kan vara ett stöd för barn med särskilda behov. Det viktiga är att veta hur och vilka metoder som ska användas. Eftersom IKT är något som kommer finnas med barnen i framtiden samt utvecklas så är det viktigt att pedagogerna har de rätta verktygen för att lära barnen dem olika medier de har tillgång till i förskola/skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)