"I'm Barack Obama and I approve this message" - En kvalitativ studie av svensk och amerikansk politisk reklam i TV utifrån ländernas nationella kontexter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Inför det svenska riksdagsvalet 2010 uppträdde ett nytt fenomen, nämligen politisk reklam i TV. I USA däremot är politisk reklam i TV inte någonting nytt då det funnits sedan 1950-talet. Syftet med den här uppsatsen är att utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt undersöka och jämföra svenska politiska reklamfilmer från riksdagsvalet 2010 med politiska reklamfilmer som användes i det amerikanska presidentvalet 2008. Med hjälp av bland annat retorik och semiotik analyseras de trettio sekunder långa filmerna med fokus på hur de bägge ländernas olika kulturer framkommer i dessa. Resultatet visar att skillnaderna mellan svensk och amerikansk politisk reklam i TV är ganska stora. Historia och nationella symboler som flaggor och dylikt är något som är frekvent förekommande i de amerikanska filmerna medan det i de svenska är något som saknas helt. Däremot är framtiden något som betonas starkt i flertalet av de svenska filmerna. Dessutom är det ett betydligt större fokus på person i amerikanska politiska reklamfilmer än vad det är i svenska, vilket inte är helt överraskande då det i USA är fråga om ett presidentval där en person väljs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)